La segona edició del Citizen Science Day compta amb la participació de més de 25 projectes i experts internacionals

Notícia extreta de BCNLAB (en Català)

“L’objectiu de la jornada és conèixer la ciència ciutadana que es fa a Barcelona i conèixer-nos entre nosaltres”. Amb aquestes paraules Josep Perelló, responsable de l’Oficina de Ciència Ciutadana de Barcelona Lab, ha donat el tret de sortida a una de les activitats més intenses del Novum, la segona edició del Citizen Science Day.

Un dia perquè els científics exposessin la seva feina en aquest àmbit, així com els seus dubtes i reptes a l’hora de dur a la pràctica una manera de fer ciència que recentment ha celebrat la primera trobada internacional i que ha despertat l’interès de grans companyies com Google.

El Festival de Ciència, Tecnologia i Innovació de l’any passat va ser el marc de la primera Jornada de Ciència Ciutadana, però enguany la convocatòria ha crescut: hi han participat més grups, hi ha hagut més inscrits i el ritme de presentacions ha estat més intens. L’empremta internacional també ha estat més destacada, amb la intervenció del sotsdirector de la unitat de Ciència Digital de la Comissió Europea, John Magan, i de la co-directora de Public Lab, Liz Barry.

“La ciència ciutadana és un concepte clau de la ciència oberta”, ha ressaltat Magan, un dels camps de l’estratègia d’innovació i ciència de la institució europea. “Hi ha molts actors implicats i impera un cert desordre, però ja està bé”.

La ciència ciutadana forma part del conjunt d’iniciatives de l’Horitzó 2020, per a la qual la Comissió compta amb un pressupost de 32 milions d’euros per a convocatòries que en fomentin la pràctica i el desenvolupament. D’una banda, ha mostrat Magan, el pròxim 22 d’abril s’obre la crida Integrating society in science and innovation, dotada amb 22 milions d’euros per a projectes que potenciïn la ciència amb i per a la societat. I de l’altra mitjançant les Collective Awareness Platforms, destinades a utilitzar les xarxes per connectar ciutadania i idees que fomentin la innovació social, hi ha un pressupost de 10 milions d’euros que es repartiran en dues crides durant 2016 i 2017.

Els reptes de la ciència ciutadana

La comunicació i la involucració de la ciutadania continua sent un dels grans obstacles dels investigadors a l’hora de traslladar la ciència fora dels laboratoris. Atreure l’atenció i mantenir l’interès a curt, mitjà i llarg termini no és fàcil, com han fet pal·lès la majoria de participants.

Els projectes
Aquesta segona edició ha comptat amb la participació dels projectes següents, on hi participem:

. PASTA: mobilitat activa i salut
. Citclops: monitoratge de l’aigua del mar mitjançant el color i la transparència de l’aigua­
. BeWater: fomentar la resiliència davant del canvi climàtic
. Open Bee Research: abelles com a avaluadores de la qualitat de l’aire
. Riu.net: col·laboració ciutadania-científics per mantenir l’ecosistema dels rius
. Climadat: estudi sobre el clima i el canvi climàtic
. MedJelly: control i vigilància de la presència de meduses a les platges
. Ornitho.cat: observació d’ocells per mantenir la biodiversitat
. BioBlitzBCN: jornades de recerca naturalista
. Ibercivis: fundació dedicada a la promoció de la ciència ciutadana